Es fars de Menorca

  • S’inclouran dins es Catàleg Insular de Patrimoni Històric, com a Bé d’Interès Cultural.
  • Es Departament del Patrimoni des Consell ha elaborat es catàleg a partir de sa bibliografia existent i de ses referències de s’Arxiduc Lluís Salvador, de s’historiador Mascaró Pasarius i de Fernando Contreras, qui va fer una primera catalogació el 2001.
  • Són propietat de s’Autoritat Portuària que en determina es Pla Especial d’Usos.
Far des port de Maó, 1852-
  • Està situat a sa Punta de Sant Carles, damunt es Castell de Sant Felip, a Es Castell.
  • Té 12 metres d’altura. Sa seva llum se veu des de 19 milles.
  • Va ser far de 1852 a 1912, lluminària portuària (casa Barbier Bernard Turenne de París) fins el 1961 i des de llavors ha funcionat com a radiofar.
  • Des d’aquí transmet, juntament amb es de Sant Sebastià, a Girona, i es del Llobregat, a Barcelona, formant un triangle de senyals per a orientar de ses embarcaciones en aquesta zona del Mediterrani.
Far de Cavalleria, 1857-
  • Està situat en es Cap de Cavalleria, a Es Mercadal.
  • Es troba damunt un penyasegat de 90 metres d’altura. Es seu feix de llum arriba fins a 36 milles.
  • El 1857 (aparell òptic fabricat per la casa Sautter de París) va ser contruït dins es Pla General d’Enllumenat Marítim de sa segona meitat des segle XIX. S’historiador Pere Riudavets i Tudurí, va insistir en sa seva construcció degut a què s’any anterior se van registrar vuit naufragis a sa costa nord. El 1922 se va substituir s’òptica per una construïda per sa casa sueca Seunerlator. A finals dets anys 1980 se va automatizar amb energia elèctrica produïda per plaques solars i bateries.
Far d’Artrutx, 1858-
  • Està situat a sa costa sud de Ciutadella.
  • Té una torre de 36 metres d’altura, amb franges horizontals alternades blanques i negres. El 1968 se va augmentar sa torre 17 metres per damunt de sa base construïda. Per mantenir s’estabilitat se van afegir es quatre nervis de formigó que són visibles actualment.
  • El 1858 es sistema d’il·luminació era de petroli. El 1930 se va substituir pes sistema d’acumuladors d’acetilè. El 1970 va començar a funcionar amb electricitat i se va automatitzar a finals dets anys 1980.
Far de s’Illa de l’Aire, 1860-

  • Està situat en es municipi de Sant Lluís, davant sa Punta Prima.
  • Està a 52 metres damunt es nivell de la mar i sa torre té una altura de 36 metres. Sa llum des far se veu a 30 milles. Se creua amb sa referència lluminària des far d’Artrutx.
  • Se va inaugurar dia 15 d’agost de 1860 i el va construir s’enginyer Emili Pou, nom que figura a s’escut de s’entrada. Se va construir per a il·luminar gran part de sa costa sud de s’illa.
  • Sa casa Sautter de París va fabricar sa primera òptica, que arribava fins a 20 milles. El 1911 s’hi va instal·lar una llum amb sistema Chance 55 de petroli. El 1964 se va substituir s’òptica original i el 1973 se va automatizar.
  • Forma part d’una agrupació de senyals marítimes on intervenen 15 balises en es port de Maó, una a sa Punta de s’Esperó i dues en es port de Fornells.

Sa Farola, 1860-

  • Està a sa boca des port de Ciutadella.
  • Se situa a 20,35 metros damunt des nivell de la mar i sa torre medeix uns 11 metres d’altura. Es seu focus arriba fins a 10 milles i és intermitent, amb òptica fixa.
  • Va començar a funcionar el 1860 per a facil·litar s’entrada a s’ancorada de Ponent, encara que qualque autor diu que se va inaugurar dia 30 d’abril de 1863.És es darrer des fars que ha estat habitat.
  • Sa casa Sautter de París també va fabricar s’aparell òptic. Va funcionar amb es sistema Chance amb llum de petroli fins que es va electrificar, a sa segona dècada des segle XX. En ets anys 1980 se va automatizar es sistema d’il·luminació.
  • Conserva una pantalla de llums d’ocultació fabricada el 1920 i una màquina de rotació de principis des segle XX.

Far de Punta Nati, 1913-

  • Està a sa costa nord de Ciutadella.
  • Es far té una torre blanca, una cúpula i llinterna d’alumini. Disposa d’àmplies dependències per a sa vivenda de sa persona responsable des far i un pati rodejat d’un mur de pedra.
  • Va ser construït el 1913, després des naufragi des “General Chanzy”, en què va morir tota sa tripulació, es passatgers i nomes hi va haver un supervivent. Va ser habitat fins a sa segona meitat des segle XX.

Far de Favàritx, 1922-

  • Està en es terme de Maó.
  • Sa torre, de 30 metres d’altura, està construïda amb ciment i pedres de la mar de sa zona, i està pintada amb franges alternades blanques i negres. Té dues terrasses a sa part superior amb baranes metàl·liques. Sa torre està adossada a un edifici rectangular de dues plantes, amb una altra caseta d’una planta.Sa seva lluminària se veu a 26, 5 milles de sa costa.
  • Va entrar en funcionament dia 20 de setembre de 1922, en un intent per frenar es naufragis constants de sa zona. Per a construir-lo es materials se van haver de transportar en veler perquè es camí d’accés encara no existia.
  • Es primer sistema d’il·luminació va ser es Chance 85, per vaporizació de petroli, construït a Birmingham. Sa llinterna i sa màquina de rotació van ser fabricades per sa casa Maquinista Valenciana. S’òptica, emprada fins el 1971, va ser ideada per sa casa Barbier Turenne de París. Durant ets anys 1980 va ser automatizat.

“Los siete faros de la Isla se inscriben en el catálogo de patrimonio histórico”. Menorca.info : edición digital del diario insular. Maó : editorial Menorca, 29 de març de 2005.
http://www.menorca.info/20050329/insular/3insular.html

Anuncis

Quant a jutipiris

menorca ferreries biblioteques libraries
Aquesta entrada ha esta publicada en Llocs Viatges. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s